Februari is landelijk de maand van de gebitsverzorging. Daarom mag u de gehele maand februari
een afspraak maken voor een gratis gebitscontrole. Verder geldt er de hele maand een korting van
10% op alle gebitsbehandelingen en -verzorgingsproducten, zoals tandenborstels, tandpasta en
speciale brokjes.
Preventie gebitsproblemen bij honden en katten
Wist u dat 80% van de honden ouder dan drie jaar gebitsproblemen heeft? Aanwijzingen zoals niet
meer makkelijk kunnen kauwen of een onfrisse adem wordt door minder dan een kwart van de
baasjes herkend als mogelijk gebitsprobleem.
En wist u dat twee van de drie katten ouder dan 3 jaar last hebben van gebitsproblemen? Ongeveer
90% van de baasjes mist aanwijzingen van gebitsproblemen bij katten, zoals niet meer makkelijk
kunnen kauwen of een onfrisse adem en denkt daarom ten onrechte dat het gebit van hun kat
gezond is.
Net als mensen ontwikkelen honden en katten tandplaque op hun tanden en kiezen. Tandplaque is
een plakkerig laagje, wat bestaat uit speeksel, etensresten en bacteriën. De hoeveelheid tandplaque
die op de tanden komt te zitten, is afhankelijk van onder andere het voedingspatroon,
speekselsamenstelling en genetische aanleg. Na 24 uur begint de laag tandplaque te verstenen en
ontstaat er tandsteen. Tandsteen kan voor vervelende problemen in de mond zorgen, zoals
ontstekingen en soms zelfs verlies van tanden en kiezen, maar kan ook problemen veroorzaken in
andere belangrijke organen zoals het hart.
Wanneer u wilt voorkomen dat er gebitsproblemen ontstaan is het dus belangrijk dat we ervoor
zorgen dat de tandplaque verwijderd wordt, voordat dit verandert in tandsteen. Hiervoor zijn
verschillende hulpmiddelen, zoals tandenborstels, dental brokjes, mondwater en orozyme poeder.
Wanneer u in februari langskomt voor de gratis gebitscontrole, kan de dierenarts u uitleg geven over
deze verschillende hulpmiddelen en welke het meest geschikt is voor u en uw huisdier. Ook de
assistentes kunnen uw vragen over gebitsverzorging beantwoorden.
Konijnenvirus
Begin december 2015 zijn vanuit het hele land meldingen gekomen over acute sterfgevallen onder
wilde en tamme konijnen. Het ziektebeeld deed vermoeden dat het hier ging om een uitbraak van
VHD (Viral Hemorrhagic Disease), ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease (RHD) genoemd. Al snel
bleek dit inderdaad het geval te zijn.
De jaarlijkse cocktail-enting voor konijnen bevat de klassieke variant van dit virus (RHD1), echter
blijkt dat deze uitbraak veroorzaakt wordt door een andere variant, namelijk RHD2-virus. De
gebruikelijke vaccinatie biedt hier dus geen bescherming tegen.
Inmiddels heeft Dierenkliniek Westervoort-Duiven de vaccinatie die beschermt tegen RHD2-virus op
voorraad en kunt u bij ons dus een afspraak maken, zodat uw konijn ook volledig beschermd is
tegen deze variant van de ziekte.